
Vi havde fornøjelsen af at lytte til Roya Moore, en sand ildsjæl, som med stor passion og personlige fortællinger tog os med ind i sit arbejde. Hun delte ærligt sine erfaringer og gav os værdifulde indsigter i, hvordan kulturelle perspektiver og kommunikation er tæt forbundne, både i hendes virke som sygeplejerske, sin baggrund som Dansk-Iraner og i hendes kommunale indsats som politiker.

En særlig tak går også til Cheflæge Morten Sodemann, som generøst delte ud af sine mange års erfaringer. Med sine fortællinger om kulturforskelle og mødet mellem patienter med anden kulturel baggrund og sundhedsvæsenet satte han fokus på nuancerne i vores kommunikation. Han inspirerede os til refleksion over vores egne møder med patienter og understregede vigtigheden af at være nysgerrige, anvende tolk og tilpasse vores formidling, så både sprog, erfaring og kultur bliver mødt med respekt og forståelse.

Også Lektor PhD. Katja Schrøder skal have en særlig tak. Hun delte med stor indsigt både kliniske erfaringer og forskningsperspektiver fra livet som jordemoder. Hun satte ord på, hvordan kommunikation i et kulturelt og følelsesmæssigt komplekst felt kræver nærvær, empati og selvomsorg. Hun mindede os om vigtigheden af at passe på os selv og hinanden for at kunne stå stærkt i relationen til patienterne.
En stor påmindelse gennem hele årsmødet var, at god behandling ikke kun handler om faglig viden, men i høj grad om evnen til at kommunikere med forståelse for den kultur, hvert menneske bringer med sig. En dag fyldt med læring, refleksion og fællesskab og et stærkt afsæt for at møde vores patienter endnu mere empatisk, ligeværdigt og med respekt, der hvor netop de kommer fra.

Stor tak til Anette Storgaard og Signe Lyngsø Andersen fra Mødrehjælpen, der gav os indblik i deres arbejde med støttesamtaler til gravide, som er i tvivl om hvorvidt graviditeten skal bevares. Deres arbejde er uvildigt, og hovedformålet er at støtte kvinden/parret i at træffe den bedst mulige beslutning med udgangspunkt i den livssituation, de befinder sig i.
Anette arbejder som socialrådgiver og er medlem af Abortnævnet, mens Signe, også socialrådgiver, bl.a. har ansvaret for den digitale formidling via abort.dk.

Ledende overlæge på OUH, Svendborg Morten Lebech holdt et inspirerende oplæg om lægens kontakt med forældre ved fosterdød.
Morten viste med eksempler, hvor vigtigt ro, empati / at kunne være med de følelser, der er i rummet – og forberedelse er særligt i disse forløb – og hvor betydningsfuldt det er for parrene, når de oplever sig set fra første møde.
Det er ofte optimalt, når det er samme læge, parrene møder efter fødslen/abortforløbet til opfølgende samtale og evt. planlægning af fremtidigt forløb – og igen vær forberedt, ro og empati.
”Tusind tak til dig, Morten for at møde os på årsmødet med samme omhyggelige forberedelse til, hvad PETAB er, hvordan du bedst kunne bidrage og med et oplæg, der kunne mærkes!”

Efter dagens afsluttende generalforsamling ser PETABs bestyrelse for det næste år sådan ud.
Eneste fraværende på billedet er bestyrelsens forkvinde, Mette Smed.


